2013. április 25., csütörtök

Garr Reynolds: A meztelen előadó

Természetes és hatásos preZENtáció diákkal vagy azok nélkül

1. Természetesség és a meztelen prezentáció művészete

Kiknek szól ez a könyv?

Azoknak szól ez a könyv, akik azáltal szeretnék tökéletesíteni előadásaikat, hogy közelebb kerülnek közönségükhöz. Sokan kényelmetlenül érzik magukat, amikor mások elé kell kiállniuk, hogy prezentáljanak. Ez a könyv kifejezetten azoknak lehet hasznos, akik többé-kevésbé nehézségek nélkül képesek látványanyagokat tervezni, de szeretnék tökéletesíteni előadói, illetve a közönséggel való kapcsolatteremtési képességeiket. A prezentáció három pillére az önuralom, az egyszerűség és a természetesség. Az íróra nagy hatással volt a japánok onsenje és a hadaka no tsukai eszménye, valamint a japán zen esztétika ihlette meg, amely nagy fontosságot tulajdonít a természettől való tanulásnak. A könyv témája ezért főleg a természetesség maga. Ennek alapján ugyanis könnyebben teremthetünk oldottabb kapcsolatot közönségünkkel, és könnyebben tudunk hatásos és emlékezetes prezentációkat tartani.

Mit jelent a meztelen prezentáció?

A meztelen prezentáció-lényegét tekintve- a közönséggel való közvetlen, őszinte és érthető módon történő kapcsolatteremtést, összekapcsolódást jelenti-legyen szó három vagy háromezer emberről. Meztelennek lenni annyi, mint előnyt biztosítani közönségünknek. Azt jelenti, hogy átláthatóak vagyunk, megkockáztatjuk, hogy sebezhetőnek és kiszolgáltatottnak mutatkozzunk. A meztelenség egyet jelent minden olyan dolog lehántásával, amire nincsen szükség az üzenet lényegének átadásához. A meztelen hozzáállás magában foglalja az egyszerűséget, az integritás és a szenvedély eszméit. E megközelítés a frissesség-sőt kissé talán a szemtelenség- érzetét kelti, és messze nagyobb élményt nyújt mind a prezentáció, mind a közönség számára, hiszen átsüt rajta az előadó igazi, természetes személyisége. Az, aki meztelenül prezentál, szabadnak érzi magát. Nem aggódik. Nem szorong amiatt, mit gondolnak vagy nem gondolnak róla mások. Van önbizalma. Nem folyamodik trükkökhöz, és nem is érez kényszert, hogy ilyenekhez folyamodjék.

A meztelen, természetes prezentálás nehéz feladat, mert nem szoktunk hozzá. Csakhogy nem mindig volt ez így. Amikor az általános iskolában az osztály előtt kiselőadást tartottunk, őszinték és lelkesek voltunk. Azonban most már érettek és tapasztaltak vagyunk, felsőfokú végzettségünk van, alapos ismeretekkel  rendelkezünk fontos  témákban-és unalmasak vagyunk. Az egyik ok, ami miatt felnőtt előadóként unalmat árasztunk, az, hogy túlságosan óvatosak vagyunk. Félünk. Azt szeretnénk, ha minden tökéletes lenne, ezért túltöprengjük a dolgokat, és akadályok sokaságát hozzuk létre. Félünk, ezért öntudatlanul is visszavonulunk, és igyekszünk biztosra menni: elbújunk egy hosszú lista mögött egy elsötétített helyiségben, és érzelemmentes stílust veszünk fel.  Sokkal célravezetőbb, ha a prezentáció művészetét beszélgetésnek fogjuk fel.

A kommunikációs szakemberek többsége egyetért abban, hogy a jó beszéd vagy a jó prezentáció inkább beszélgetés benyomását kell hogy keltse. A hangsúly nem azon van, hogy az embereket meg kell tanítani arra, miként váljanak előadóvá (hiszen százból kilencvenkilenc nem az), hanem inkább azon, hogy hozzá kell segíteni őket a természetesebb előadóvá váláshoz. A természetes előadásmód eszerint nem lehet formális, egyirányú és didaktikus. Prezentációnkat inkább úgy kell elképzelni, mint barátok vagy munkatársak, tanár és diák, mester és tanítvány, illetve tudós és tudós közti beszélgetést.

A prezentáció nemzedéke

Soha ilyen fontos nem volt az a képesség, hogy valaki kiálljon, és tartson egy hatásos prezentációt, amely mindenestül hatalmába keríti közönsége minden egyes tagjának elméjét. Egyesek egyenesen „a prezentáció nemzedékének” nevezik modern korunkat. A prezentáció hatásosságának része a vizualitás, a szemléltető jelleg. A prezentáció vizuális anyagai, struktúrája és maga a sztori hathatós eszközök még abban az esetben is, ha egy internetre feltöltött, rögzített prezentációt nézünk meg.

Phil Waknell:

Phil Waknell inspiratív szónok, író és prezentációs coach. Egy párizsi székhelyű prezentációspecialista vállalkozás, az Ideas on Stage társalapítója. A céget üzlettársával, Pierre Morsával működteti.

A meztelen prezentáció lényege, hogy levesszük a páncélunkat, letesszük kardunkat, pajzsunkat, és mondhatni „mint férfi a férfival” nézünk szembe közönségünkkel. Hárítsuk el az akadályokat! Ne álljunk pulpitus mögé, ez ugyanis csak erősíti az „én itt vagyok fenn, ti meg ott lenn” érzésünket. Álljunk ki fegyvertelenül! A meztelen prezentáció annyit jelent, hogy fegyvertelenül állunk ki közönségünk elé, és tudatosítjuk magunkban, hogy célunk nem a meggyőzésük arról, hogy nekünk van igazunk és ők tévednek. Ez csak átmeneti eredmény volna. Ne abból induljunk ki, amit mi tudunk, hanem abból, amit a közönség! Ha meg kell győznünk hallgatóinkat valamiről, segítenünk kell nekik ráébredni: másként kell gondolkodniuk. Vessük le páncélunkat! A meztelen prezentációnak talán ez a legnehezebb része-a páncél levétele, azaz kényelmes biztonságunk feladása. Elsőként egy mankótól kell megszabadulnunk: a diaképeken lévő jegyzetekre való hivatkozástól. Vágjunk bele! Végül, szabaduljunk meg önhittségünktől! Nem önmagunk kedvéért vagyunk ott, hanem a közönség kedvéért. Legyünk egyszerűen önmagunk, hitelesek, és csakis a közönséggel törődjünk. Bizakodjunk, és menni fog! 

2. Felkészülés lépésről lépésre

A hatásos prezentációk a megfelelő felkészülés eredményei. A hatástalan prezentációkat a gyatra tervezés vagy az a tévhit szüli, hogy az előadónak elegendő csak improvizálnia. Tilos a rögtönzés! Szétszórtak, tétovák leszünk, és szorongani fogunk akkor is, ha minden tőlünk telhetőt megteszünk, nehogy közönségünk észrevegye ezt rajtunk. A hallgató könnyűszerrel észreveszi felkészületlenségünket, ez pedig beszűkíti kapcsolatteremtési lehetőségeinket. Nem kell tökéleteset nyújtanunk prezentációink során. Mindnyájan természettől fogva tökéletlenek vagyunk, a közönség is tudja ezt, és néhány kisebb botlást hajlandó elnézni nekünk

A nélkülözhetetlen egyedüllét

A prezentáció kreatív tevékenység, a kreativitás pedig megkívánja, hogy némi időt életünk számtalan zavaró tényezőjétől elvonulva töltsünk. Időt kell szakítanunk az egyedüllétre, hogy gondolataink letisztulhassanak. Manapság ez különösen nehéz, de minden tőlünk telhetőt meg kell tennünk, hogy találjunk rá időt és olyan helyet, ahol nem zavarnak meg bennünket. Egyértelmű tér- és időbeli határokat kell kialakítanunk. Egy ilyen tér megalkotása, amelyben nyugodtan magunk lehetünk, nehéz, de mindenképpen szükséges. Bár életünk nagyon mozgalmas, az internet, és különösen a közösségi média úgyszólván minden éber óránkban gondoskodik kísértésekről, amelyek elvonják a figyelmünket, de prezentációt nem készíthetünk úgy, hogy közben más feladatokkal is foglalkozunk. Bár sokan úgy érzik, hogy gyorsan és hatékonyan képesek ide-oda ugrálni a különböző feladatok közt, az agy ezeket az ugrásokat mégiscsak zavaró tényezőkként értékeli. A felkészülés kezdeti szakaszában kapcsoljuk ki a számítógépünket, váltsunk át analóg üzemmódra!

A cél meghatározása

A prezentáció során a hallgatóság fejében igyekszünk változást előidézni. Célul tűzhetjük ki, hogy valami újra tanítsuk őket, hasznos és megvilágosító erejű ismeretek osszunk meg velük, motiváljuk vagy inspiráljuk őket viselkedésük valamilyen módon történő megváltozására. Ismerjük meg a közönségünket! Bár minden közönség más és más, az emberek legalábbis egy tekintetben igen hasonlóak: nem szeretik, ha untatják őket. Az emberek igénylik az összképet, de azt is, hogy érezzenek valamiféle kapcsolatot a beszélővel. Számos prezentáció fogyatékossága, hogy előadójuk rövid idő alatt túlságosan sokat akar mondani. Ennek következtében a közönség túlságosan gyakran kap többet, mint amennyit szeretne, igényel vagy képes felfogni.

A sztori hatalma

A sztorizás fontos eszköz a közönség figyelmének lekötésére. Mi emberek hajlamosak vagyunk narratív formában emlékezni élményeinkre, a legkönnyebben a narratív struktúra segítségével tanulunk. A vezető munkájának jelentős része abból áll, hogy bizonyos célok elérésére motiválja az embereket. Ehhez meg kell szólítania az érzelmeket, és a szívükhöz a sztori a kulcs. A sztori legjelentősebb eleme a konfliktus. A konfliktus pedig mindig drámai, illetve a sztoriban a kontraszt az egyik leg alapvetőbb és legfontosabb elem. A kontraszt lényegét a különbségek adják, mi pedig természettől fogva élesen érzékeljük a különbségeket. Saját prezentációnk során törekedjünk efféle ellentétpárok felmutatására: előtte/utána, múlt/jövő, akkor/most, probléma/megoldás, növekedés/hanyatlás, pesszimizmus/optimizmus.

 Egy egyszerűsített eljárás

Még soha egyetlen sikeres prezentáció készítője sem kezdte azzal, hogy összeszedte a diaképeket, legépelte a tartalmat és előre gyártott sablont követett. A prezentáció tervezésének több módszere is létezik. Az alábbi nyolc lépés nagyjából felvázolja az alkalmazott eljárást:

1. Teremtsük meg a magány oázisát!

2. Küszöböljük ki a zavaró tényezőket!
3. Váltsunk analóg üzemmódra!
4. Döntsük el, mi legyen a központi gondolatunk!
5. Ötleteljünk!

6. Tömörítsük, szerkesszük és csoportosítsuk ötleteinket!

7. Készítsünk vázlatot vizuális anyagainkról!

8. Készítsük el vizuális anyagainkat szoftver segítségével!

Használjunk-e jegyzeteket? Egy beszédet nem szabad felolvasnunk, sőt még a megtanulásával se próbálkozzunk! Helyénvaló azonban egyetlen oldal könnyen áttekinthető jegyzetet készítenünk, amely emlékeztet bennünket a főbb pontokra. Nincs két egyforma ember, de valószínű, hogy legalább négyszer vagy ötször elejétől a végéig el kell próbálnunk a prezentációnkat, vagy legalábbis annyiszor, amíg megnyugtatónak nem találjuk az eredményt. Minél többet próbálunk, annál inkább csökken majd félelmünk az ismeretlentől. Minél kevésbé félünk, annál magabiztosabbá válunk.

A prezentáció napja

Amikor eljön a nagy nap, három dologra kell odafigyelnünk, mielőtt egy szál magunkban kiállunk, és lebilincseljük a közönséget:

1. Érkezzünk korán, hogy kedvünk szerint rendezhessük be a helyiséget, és legyen időnk kiküszöbölni minden esetleges technikai hibát.

2. vegyük rá a közönség tagjait, hogy üljenek előre.

3. Előadásunkat megelőzően vegyüljünk el a tömegben.


Christopher Craft

Világszerte tart prezentációkat, amelyek számos témát érintenek a neveléselmélettől az élenjáró technológiai újításokig. 
Tanácsok tanároknak: A prezentációknak céljuk van. Ehhez szükség van többek között egy előadóra, aki be akarja mutatni az új elgondolást, terméket vagy eseményt. A tanárok, egyetemi oktatók gyakran prezentáció formájában mutatják be az új témákat. Az ember munkamemóriája korlátozott. Ha a munkamemória-rendszert túlterheljük, közönség a kognitív túlterheltség állapotába kerül. Minden, amit csak mondunk, elvész.

 Ezt elkerülhetjük néhány, tudományos kutatásokon nyugvó alapelv alkalmazásával:

1. A szavak és az akusztikus ingerek ne egyszerre, hanem külön-külön érkezzenek!

2. Ne egyszerűen csak szavakat használjunk!

3. Mielőtt megtartanánk, többször is próbáljuk el prezentációnkat!

4. Adjunk időt közönségünknek a feldolgozásra!

5. Mondjunk el egy történetet!

6. Kerüljünk minden sallangot a diáknál!


3. Kapcsolatteremtés: felütés, jelenlét és kivetítés

A felütés jelentősége

A kezdés a prezentáció legfontosabb része. Olyan kezdésre van szükségünk, amelytől a közönség lélegzete eláll, vagyis „ütős”. Ha nem sikerül mindjárt az elején megfogni őket, a produkció hátralevő része teljesen hiábavalónak bizonyulhat. A lenyűgöző felütés rendkívül fontos. Tartózkodjunk a vontatott, hosszadalmas formalitásoktól! Egy egyszerű „Köszönöm!” vagy „Jó reggelt!” és egy mosoly tökéletesen megfelel, s aztán csapjunk is a közepébe! A felütés és az azonnali intenzív kapcsolatteremtés jelentősége felmérhetetlen. Legfontosabb eszközei a személyesség, a váratlanság, az újszerűség, a kihívás és a humor. A legjobb prezentációk ezekből legalább egyet vagy kettőt alkalmaznak.

Egy-egy közönség figyelmének felkeltése és megtartása kényes feladat. A hallgatók többnyire azt akarják, hogy sikert arassunk, ennek ellenére csak körülbelül egy-két idilli percet engedélyeznek nekünk arra, hogy jó benyomást tegyünk rájuk. Soha ne kezdjünk mentegetőzéssel! Ne mentegetőzzünk, hogy nem készültünk fel egy bizonyos hallgatóságra, ne is utaljunk ilyesmire, de még csak el se ismerjük! Ugyanez vonatkozik arra, hogy eláruljuk-e, ha idegesek vagyunk.

A jelenlét megteremtése

A jelenlét nem már, mint a „most” jelentőségének felismerése. Lelkiállapot, amely valójában azt mondja, hogy nem létezik sem múlt, sem jövő. Csak a jelen pillanat van, csak az a prezentáció és ez a közösség. Csak ez az ügylétezik, azaz csak ez a prezentáció. Közönségünk igényt tart minden összeszedettségünkre és figyelmünkre, ahogyan mi is az övékére, és könnyűszerrel észreveszik, ha nem vagyunk maradéktalanul jelen a pillanatban. Ha sokat rágódunk a módszereken, amelyekkel meggyőzhetünk valakit, ha aggódunk amiatt, mit gondolhatnak mások, vagy azon idegeskedünk, hogy ezt vagy azt vajon jól mondtuk-e, lélekben nem vagyunk jelen.

Adjuk önmagunkat!

Amikor azt vizsgáljuk, hogy mennyire vagyunk képesek közvetíteni önmagunkat közönségünknek, három dolgot kell tekintetbe vennünk: azt, hogy milyen látványt nyújtunk, hogy mozgunk, és hogy hangzunk. Közönségünk e három tényező alapján ítél meg bennünket, illetve ítéli meg mondanivalónkat.

  • Öltözzünk fel illőképpen! Fontos, hogy vagyunk felöltözve. A prezentáció oktatói általános szabályként azt javasolják, hogy legalábbis valamivel előírásszerűbben öltözködjünk közönségünknél.
  • Mozogjunk céltudatosan! Ha csak lehet, ne álljunk végig egy helyben az egész prezentáció alatt! Sokkal jobb, ha a színpad vagy helység elejére sétálunk, ami lehetővé teszi, hogy több emberrel teremtsünk kapcsolatot. Ha átsétálunk egyik helyről a másikra, lassan, egyenes testtartással tegyük.
  • Forduljunk a közönség felé! Akkor is csak rövid pillanatokra nézzünk hátra, ha mögöttünk vizuális anyagok láthatók a kivetítőn!
  • Teremtsünk kapcsolatot szemkontaktussal! Fontos, hogy szembenézzünk a közönséggel, s ehhez megfelelő szemkontaktust is kell teremtenünk.
  • Beszéljünk energikusan! Nem vitás, hogy a legjobb prezentációk inkább jól sikerült beszélgetésnek tűnnek. Társalgási hangnemet kell megütnünk, de több fokozattal, energikusabban. 
  • Kapcsoljuk fel a lámpákat! Ahhoz, hogy kapcsolatot teremthessünk a közönséggel, fontos, hogy az emberek lássanak bennünket. A meztelen prezentáció annyit tesz, hogy soha nem rejtőzünk el a sötétben.

Tegyünk szert önbizalomra!

Nyilvánosság előtt beszélni az emberek többségének félelmetes dolog. Ha tudatában vagyunk érzelmi állapotunknak és azt be is valljuk magunknak, segíthet megregulázni a félelmünket. Ne próbáljuk elnyomni, mert az rendszerint csak ront a helyzeten! Még valami, ami jelentősen csökkenti a szorongást: ez egyszerűen az, ha alaposan fel vagyunk készülve. A gyakorlás növeli magabiztosságunkat, lazábbnak érezzük majd magunkat, és képessé tesz bennünket arra, hogy valódi, megnyerő önmagunk legyünk.

4. Kapcsolatteremtés: szenvedély, közelség és játék

Kiállni és információkat közölni, míg a többiek passzívan hallgatnak, és esetleg jegyzetelnek, a közönség tanításának, inspirálásának és motiválásának nem igazán hatékony eszköze. Ne feledjük: azt akarjuk, hogy mire előadásunkat befejezzük, a közönség, ha csak kicsit is, de megváltozzék. Azt szeretnénk, ha hatásunkra változás következne be az emberek tudásában, tudatosságában, viselkedésében és így tovább. Ha azonban nem teremtünk kapcsolatot velük, ezek egyike sem lehetséges. Ha nincs kapcsolat, nincs változás.

Legyünk szenvedélyesek!

A szenvedély lényegénél fogva erős érzelem, amelyhez számos más emóció, például lelkesedés és élénkség társul. Az érzelmek természetesen jó dolgok, de meg kell tanulnunk kontrollálnunk őket, hogy sikeresek lehessünk az életben. Ami a prezentációkat illeti, a gondot általában nem a túlságosan sok érzelem kimutatása, hanem az érzelmek teljes hiánya jelenti. A legunalmasabb prezentációkból leginkább a szenvedély és a lelkesedés hiányzik. Lehetséges, hogy az előadó olykor nem is lelkesedik témájáért, vagy egyáltalán nem tarja fontosnak, hogy megossza eszméit a közönséggel. A szenvedély hiányának oka azonban gyakran az, hogy az előadó habozik kimutatni érzelmeit- vagy ezek közül az igazán fontosakat-, illetve azt, hogy milyen mélyen érinti saját témája. Ha egy mozgalom vezetéséről, a világ megváltoztatásáról van szó, vagy mindössze arról, hogy meghallják és megjegyezzék üzenetünket, holtbiztos, hogy ki kell mutatnunk szenvedélyünket. Le kell kötnünk, inspirálnunk és motiválnunk kell az embereket. Ez az, amit a vezetők tesznek. Ez az, amit a meztelen előadók tesznek.

Az érzelmek kihasználása

Akát tetszik, akár nem, érzelmi lények vagyunk. A logika szükséges, de amikor prezentálunk, ritkán elégséges. Alapvetően fontos, hogy hassunk az emberek érzelmeire, de ezt gyakran elhanyagoljuk. Hallgatóink viszont hozzák magukkal saját érzelmeiket, tapasztalataikat, elfogultságaikat és észlelésbeli szűrőiket, amelyekkel azonban a tények önmagukban nem mérkőzhetnek. Ha egy mondanivalónk szempontjából fontos történettel, képpel vagy váratlan és meglepő-illetve szomorú vagy megható stb.- adattal ki tudjuk váltani közönségünk érzelmi reakcióit, jobban megjegyzik majd, amit előadunk. Jól megfigyelhető, hogy a tévéreklámok az érzelmeinket szólítják meg. Az érzelmek ragályosok, és hogy érzelmi megnyilvánulásaink befolyásolhatják és befolyásolják is környezetünket, gyakran úgy, hogy még csak nem is vagyunk tudatában.

A mosoly hatalma: Egy őszinte mosoly nagyban segítheti a közönséggel való kapcsolatteremtést. Egy igaz szinte bármilyen tárgyú prezentációra. A mosoly csakugyan ragadós, ám színlelni vagy erőltetni nem lehet. Próbálkozhatunk, az emberek azonban észlelik, ha csak megjátsszuk. Mi több, egyes kutatások szerint őszintétlen mosolyunk láttán közönségünk hiteltelennek, álszentnek ítélhet bennünket. Egy előadó vagy előadóművész azonban, aki láthatóan örül annak, hogy ott lehet, a legjobb úton van afelé, hogy természetes módon megfogja közönségét. Az őszinte mosoly jelzi: örülünk annak, hogy ott vagyunk.

 Kommunikáció a közelség kihasználásával
 Az előadó és a közönség, továbbá a közönség egyes tagjai közti fizikai távolság nagyban befolyásolja az ember kapcsolatteremtő képességét és működésének hatékonyságát. Bár erről gyakran megfeledkeznek, a térbeli viszonyok jelentősen befolyásolják a nem verbális kommunikációt és az interakciót és az interakció minőségét. A kapcsolatteremtés második legfontosabb eleme ily módon a közelség, a proximitás. A meztelene prezentáció során, amennyire csak lehetséges, törekednünk kell arra, hogy minél közelebb legyünk a közönségünkhöz, illetve hogy a közönség tagjai is közel legyenek egymáshoz. Ne bújjunk fedezék mögé! Használjunk távirányítót! Alapvető fontosságú eszközről van szó, amelyet egyetlen előadó sem nélkülözhet. Ha van távirányítónk, nem kell leragadnunk az asztalnál vagy a pulpitusnál, hanem járkálhatunk ide-oda. A technika legyen láthatatlan! ne hagyjuk, hogy a technika vagy a kellékek csökkentsék az élményt!

Tervezzünk játékot!

Játékra születtünk. Játék révén tanulunk, fejlesztjük testünket, szellemünket, és önmagunk kifejezésére is használjunk. A játék természetes módon adja magát számunkra. Nem számít, hány évesek vagyunk, a játéknak fontos szerepe van a tanulásban, a kreativitásban és az innovációban. A játék okosabbá tesz bennünket. Másként kell gondolnunk a játékról, tudomásul kell vennünk, hogy nem ellentéte a munkának.

Győzzük le az akadályokat a sikerhez vezető úton! A mi ellenségünk nem a közönség. A siker legnagyobb akadálya rendszerint nem kívülről, hanem belülről fenyeget.

1.arcátlanság 
2.túlzott önbizalom   
3.mohóság  
4.harag  
5.félelem                                                    
6.kétely  
7.bizalmatlanság  
8.tétovázás  
9.mások lenézése   
10.önhittség

Bár ezek az érzelmek bennünk élnek, beláthatjuk, mennyit árthatnak prezentálás, muzsikálás vagy éppen tanítás közben.

N. Dóra, H. Izabella

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése