Hogyan értjük meg egymást?
Mi történik, amikor azt mondom „esik az eső”?
Magától értetődő jelenségre
kérdezünk rá. A mindennapi kommunikációban természetes módon megértjük egymást,
de nehezen tudnánk megmagyarázni, hogy
mi is történik ekkor. Ám, ha jobban megértjük, tudatosabban szervezhetjük közös
kommunikációs helyzeteinket, például az értekezleteket.
Függ a szituációtól, pontosítani
kell, például: „Esik az eső” – mondjuk a barátunknak és odaadjuk a kezébe az
esernyőt. Így megérti, hogy azt szeretnénk, ne ázzon el.
Mikor megérti az eső esik mondatot:
· megérti, hogy odakint esik (valóság megismerés),
· Ezt a mondat közlése által érti meg, (a valóságról
szóló tudás közlése), s eközben azt is meg kell értenie, hogy neki szóló
közlési szándékkal bocsájtották ki a hangsort, azaz azt akarják, hogy tudja, hogy esik. Reprezentálja az „esik” külső
valósága mellett, azt is, hogy azt akarják,
hogy tudja, s ezzel a szándékkal mondják, amit mondanak. Reprezentálja a
kijelentő belső valóságát, s ebben a
szándékát.
· És reprezentálta, hogy más célja is volt ezzel a
kijelentőnek, hogy azt akarják, hogy ne
ázzon el.
Természeti probléma megoldása és a megismerés
Az egyszerűbb élőlények is
reprezentálják valahogyan a számukra fontos környezetet. Minél fejlettebb az
élőlény annál bonyolultabb és pontosabb modellel rendelkezik a környezetéről,
és a környezetben helyes viselkedésről.
· A darwini
lények
· A
skinneri teremtmények
· A popperi
teremtmények (környezetüket magukban modellező lények, környezeti viselkedésüket előre, hipotetikusan kipróbáló)
Az emberi kommunikáció eseteit mindig több
ember együttmunkálkodása jellemzi. Amikor egy a személy igyekszik megoldani valamilyen problémáját, és jelen van
egy másik, b személy is, a észleli b-t, és b észleli a-t. Mindkettőjük esetében vannak
dolgok, amiket tudnak, illetve amiket nem tudnak a másikról. Közös nyilvános
tér, olyan közös felkészültségek, amelyhez mind a ketten hozzáférnek. Zárt tér,
amit a tud, s amit nem oszt meg b-vel (mert nem képes rá vagy nincsen
szándékában). Vak terület, amit b tudhat a-ról, de a nem tudja.
Ismeretlen,
amit a és b nem tud. Felmerül a kérdés, akkor ki tudja? Ez a terület egy a-hoz
és b-hez képest külső megfigyelő számára feltárulkozhat esetleg.
Tud: A „tud” a személy számára a problémamegoldás idejében hozzáférhető
problémamegoldó felkészültségekre utal. Sokféle felkészültség van: nem csupán
„tényismereteket” kell annak tekinteni, és a felkészültségnek nem is kell
feltétlenül a „fejben” lenni.
Nem tud: A „nem tud” azokra a felkészültségekre utal, amelyekkel vagy nem
rendelkezik az adott személy, vagy a problémamegoldás idejében nem
hozzáférhetők számára. Az első esetben a problémamegoldáshoz szükséges
felkészültségek „nem láthatók” számára. Az emberi kommunikáció lehetővé teszi,
hogy a nem elérhető felkészültségeknek egy része „láthatóvá” váljék – vagy úgy,
hogy felkészültségeket (ismereteket, eljárásokat) lehet általa elsajátítani,
vagy úgy, hogy a másik ember számára hozzáférhető felkészültségek
felhasználhatóvá válnak a problémamegoldásban.
Nyílt tér: A közös felkészültség
részben nyelvi karakterű. Ez részint magában foglalja a nyelv (anyanyelv)
használatára vonatkozó kompetenciákat, a nyelv rögzítette kategoriális
összefüggéseket és a nyelvi, nyelvhasználati szabályokat. Az azonos nyelvet
beszélők e közös felkészültségei alapján egy nyelvi közösség jön létre. A közös
nyelv mellett azonban vannak ennek a tartománynak olyan elemei, amelyek másfajta
közös felkészültségek, pl. közös tapasztalatok, emlékek.
Vak terület: A vak területben vannak azok a
felkészültségek, amelyeket valaki ugyan saját magáról nem tud, de az őt
megfigyelő látja, hogy a
problémamegoldása szempontjából a
tudása hiányos. Lehet, hogy a megfigyelő b
ezt látja, de nem osztja meg a-val,
de ezt a felkészültségét felhasználja a
„vakságát” a maga problémamegoldása érdekében. A versenytárs hiányosságainak
ismerete előnyt jelenthet.
Az intencionalitás (szándékosság) tételezése a másikban
Popperi lények kialakíthatnak olyan alkalmazkodási modellt,
amelyben a környezetükben élő popperi lényeket nemcsak külső magatartásukkal,
hanem azok belső intencionális tartalmaikkal is modellezik.
Például: Azt „gondolják·” róluk, hogy ők is „gondolnak”, hogy nekik
is szándékaik vannak.
E lények a másikat, mint
szándékokat megvalósítót tételezik. Amennyiben
ezek a lények társas lények, akkor
egymás megismerésében kölcsönösen használják az intencionális hozzáállást. Az
emberek ilyenek.
Tomasello hipotézise szerint a
fajunkat jellemző hozzáállás, hogy fajtársainkat
önmagunkhoz hasonló intencionális lényeknek tekintjük adja a sajátos emberi
evolúció magyarázatát.
A közös figyelmi helyzet
Mikor a kiemelek egy mondattal
az érzékelhető valóságból valamit, s elhanyagolom a többit. A mondat
segítségével amit én látok, azt a másikkal láttatni
tudom. A „láttatás” szándéka azt az intencionális tartalmat is feltételezi,
hogy a másik „tud” látni, és a figyelmét fókuszálni. A láttatásban benne van,
hogy a másikat szándékkal, belső intencionális tartalmakkal képzeljük el.
Diadikus és triadikus figyelem és munka
A szervezeti életben gyakori e
kétféle figyelem. Amikor a dolgozó elmélyed a munkájában, egy témában, akkor a
figyelme diadikus. Modellezi a munka
tárgyát, s annak összefüggéseit. A munka egyre gyakrabban megköveteli, hogy
másokkal megbeszéljünk egy témát, s ekkor a triadikus figyelemre van szükségünk.
Cselekvéskoordináció
Az emberek létrehozzák közös
tudásaikat. Például egy összeszokott zenekar, vagy egy focicsapat tudása.
A felek kölcsönösen a problémamegoldás szempontjából kielégítően reprezentálják
egymás felkészültségét. A tudásuk közössége úgy értelmezhető, hogy ami az egyikben (sajátvilágában) van, az
más, de analóg azzal, ami a másikban van, s ez az analógia segít abban,
hogy kölcsönösen kielégítően reprezentálják egymás cselekvését.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése