2013. május 20., hétfő

Mi az a branding? III. - további portfóliók és esettanulmányok



III. MINALE TATTERSFIELD DESIGN STRATEGY

    Mottójuk: „Márka az, amit egy szervezet képvisel.” Nem is lehetne jobban kifejezni a hitelesség és feddhetetlenség iránti elkötelezettséget. A Minale Tattersfield Design Strategy az egyik legrégebbi magán branding- és design ügynökség. 7 irodájuk van a világ 7 különböző pontján, és munkájuk elismeréseként több mint 300 nemzetközi díjban részesültek. Olyan cégek, testületek arculata fűződik a Minale nevéhez, mint a Harrods, a Eurostar és a Premier League. Legfőbb céljaik a stimulálás, átformálás, szórakoztatás és a konvenciók félredobása. Vezetőik stratégiai szellemben, de kreatívan irányítanak, legfőbb erősségük a problémák profi elemzése, és megértése.

III.I. DOR ALON ÉS CASPIAN

DOR ALON:

    A Dor Alon Izrael két legnagyobb gázipari cégének egyesüléséből jött létre. Mivel üzemanyagot és élelmiszert is egyaránt forgalmaznak, ezért a problémát okozott a két termékcsoport egy légtéren beül való elhelyezése. Az arculatváltás fő oka az élelmiszer helyének barátságosabbá tétele volt. A megoldás egyszerűbb volt, mint gondolnánk. Szinte dilettánsnak tűnhet, de különböző színeket használtak az üzemanyag és az élelmiszer környékén, méghozzá üde, kellemes pasztellszíneket. A új logó a két cég régi logójának „házasítása”. Dor uszonyát, és az Alon fáját modernizálták, illetve szintén az Alon színeit 
használták. Az éghajlati tényezők miatt a külső burkolatokat és feliratokat napnak ellenálló, öko burkolatokra cserélték. A héber betűs szövegeket latin betűsre változtatták sugallva, hogy egyre nagyobb piacot kívánnak megcélozni.
 
CASPIAN:
 

    Iráni cég olyan versenytársakkal, mint az Agip, a Shell, a BP Castrol. A Caspian motorolajok, kenőanyagok, fékfolyadékok előállításával/értékesítésével foglalkozik. Sok a rossz állapotú autó van ebben a térségben, ezért jól menő üzletágról beszélhetünk. A Dor Alonhoz hasonlóan latin betűs feliratokra váltott, mégpedig azzal a nem titkolt céllal, hogy hangsúlyozza a nyugati versenytársakkal való egyenjogúságot. Az arculatváltás folyamán új logó, kézre álló flakonok kerültek kidolgozásra. Az utóbbi fő indíttatása a könnyebb tárolhatóság, illetve a flakon tetején lévő forma egy stilizál szfinxet hivatott ábrázolni, utalva ezzel a hagyományokra.

III.II. COLOMBINA, MELINDA és SHARK ENERGY DRINK

COLOMBINA:

    A Colombina az ’50-es évek óta az egyik legnagyobb édességgyártó vállalat. Régi logójuk elavultságára hivatkozva döntöttek az arculatváltás mellett. Szerették volna megőrizni a színvilágukat (piros, fehér, kék), amiről hosszú évtizedek óta ismeri őket minden felnőtt és gyerek szerte a világon. A változások nemcsak a logót, hanem a csomagolásokat is érintették. Korszerűbb köntöst kaptak, illetve minden egyes ízt különböző grafikai elemekkel tarkítottak. A Minale-től minden termékkategória kapott egy-egy arculati leírást, és egy átfogót maga a cég is a könnyebb átláthatóság, és a gördülékenyebb munkavégzés érdekében.


MELINDA:


    Ki ne ismerné fel ezt a logót, ha máshonnan nem, régi matricás albumai lapjairól? Bátran állíthatom, nincs olyan gyerek a világon, aki ne csent volna el a zöldségesnél egy matricát az almáról, vagy a narancsról… de fordítsuk komolyra a szót. A Melinda olasz kistermelőket összefogó és képviselő cég. A név az olasz „mela” szóból ered, ami almát jelent. Azon kevés cégek közé tartozik, melyek erős, egységes branddel rendelkeznek. A logó kezdőbetűje egy szívet, vagy egy almát formáz, a zöld levelek pedig az egészséget, frissességet szimbolizálják. Mint már az előbb említettem, a logó minden egyes gyümölcsön, matrica formájában is jelen van. Az európai piacon elért siker vezetett az image többi termékre való kiterjesztéséhez, így a Melinda már gyümölcsleveket, lekvárokat, joghurtokat is forgalmaz.

SHARK ENERGY DRINK:
 


    A thaiföldi energia italra jócskán ráfért a vérfrissítés, hiszen korábbi formájában nem volt alkalmas arra, hogy széles körben népszerűvé váljon. Kezdetben gyógyszeres üvegben árulták, és a munkások vették előszeretettel. Az arculatváltást tehát a nagyobb piacra való kerülés, illetve a fiatalabb korosztály elérésének vágya indokolta. A logó ehhez hűen nyerte el végleges formáját. A cápa alakot formázó betűk egyértelműen a fiatal korosztály igényeit elégítik ki, ez az elem minden egyes marketing anyagon megtalálható. Már minden
készen állt a világhírnév felé vezető út megtételéhez, ami egy szerencsés fordulat szintén elősegített. A gyorsasági motorversenyzés felkarolta az energia italt, ezért alakulhatott úgy, hogy a Shark energy drink mára már versenyképes a világmárkákkal szemben.
 
III.IV. OUTRÉ és MANICURE EXPRESS

OUTRÉ:


    Az Outré műhajak gyártásával foglalkozik afroamerikai és európai fekete nők számára. Kezdetben nem volt igazán sikeres, mert a fiatalok elavultnak tartották. Az Outré megelégelte ezt, ezért az arculatváltás mellett döntött. 5 termékkategóriát hozott létre, 5 különböző életstílusnak megfelelően. Termékei fiatalosabb, csillogóbb külsőt kaptak, ezzel megnyitva a kapukat a városi, független, modern hölgyek előtt. Nemcsak a termék, de a csomagolás is változott. Minden kategória más, egyszerű, de igényes „burkot” kapott, amely nem csak szép, de gazdaságos is, hiszen újra bélyegezhetőnek gyártották.

MANICURE EXPRESS:

    Ki hinné, hogy Manicure Express egy orosz cég, egy merően új körömápolási felfogással? Pedig jobb, ha elhisszük, mert valami korszakalkotó született Moszkvában. A cég célcsoportja a középosztálybeli, családos, dolgozó női réteg, akik általában a munka és a gyermeknevelés mindig rohannak, és alig van idejük magukkal foglalkozni. Ebből jött az nem mindennapi ötlet, miszerint a Manicure Expressnél nem kell időpontot kérni, elég csak úgy „beesni”. Szolgáltatásaik a legprofibban kivitelezettek, tökéletes kényelmet, és kikapcsolódást nyújtanak. Modern, fiatalos arculatának köszönhetően ezer közül is felismerhető, és minden korosztály érdeklődik iránta. Az utóbbi időben egyre több férfi is igénybe veszi a szolgáltatásaikat azok minősége miatt. 

IV. TIPPINGSPRUNG

    Martyn Tipping és Robert Sprung szerint: „ A márkaépítés életforma.” Felfogásuknak maradéktalanul eleget is tesznek, hiszen márkaszerkezet-kialakítással, márkanév választással foglalkoznak méghozzá mester fokon. Széles megrendelői körrel rendelkeznek, akikkel a kapcsolatot rendszeresen ápolják. Fontosnak tartják a piaci és vásárlói visszajelzéseket, ezért évente kutatásokat folytatnak a márkanév sikerességével kapcsolatban.

IV.I. INNOCENTIVE

    Az Eli Lilly gyógyszeripari multi remek, eddig páratlan ötlettel állt elő. Olyan online felület megalkotására kérte fel a Tippingsprungot, amelyen tudósok a világ minden szegletéből meg tudják vitatni a szakterületükön belül felmerülő kérdéseket, publikálhatják tanulmányaikat, kutatási eredményeiket. 175 ország 85.000 kutatóját fogja össze a program. Az Innocentive elnevezés a fórum előnyét, az innovatív ösztönzést sugallja. A vállalat nemcsak publikálási lehetőséget biztosít, hanem vállalati ösztöndíjakkal is jutalmazza a legtehetségesebbnek tartott kutatókat.


IV.II. GIFTSCRIPTIONS


    A Giftscricptions egy nagyon ötletes új „találmány”. Az ajándékozással állandó dilemmában lévő emberek legjobb barátja lehet ez a kis celofánozott kartondobozka, amely 50 magazin-előfizetési lehetőséget nyújt a tulajdonosának. Praktikus és kényelmes, hiszen nem szükséges gondolkodni azon, melyik lenne a legmegfelelőbb meglepetés, a megajándékozott kedvére választhat s lehetőségek közül. Itt is, mint az eddig említett cégek esetében az elavult design indokolta az arculatfrissítést. A Giftscricptions elegánsabb külsőt öltött, ami meghozta számára a várva várt sikert. Az ünnepek előtti időszak egyik kedvenc ajándéktippjévé vált.

IV.III. TIDEWELL

    A Tidewell hospice tevékenységet folytató cég. Célja az orvosok, idősek, adományozok megnyerése. A név célcsoportos kutatás eredménye. A logó természetességet, megnyugvást sugároz, megfelel mindazoknak az elvárásoknak, amelyeket egy ilyen cégtől elvárunk. 2005-ben a logó a piac többi résztvevőjének és az alkalmazottaknak is egyaránt elnyerte a tetszését.


IV.IV. TAPESTRY PHARMACEUTICALS


    A Tapestry Pharmaceuticals természetes alapanyagokból készült gyógyszereket gyárt. 2004 óta tevékenységük fő irányvonalának a rákgyógyítás felé tolódott, ez azonban új nevet követelt. Nem akartak sémákat alkalmazni, egyszerű, találó névre és logóra volt szükség, amit a Tippingsprung kitűnően kivitelezett. A DNS-re utaló minta finom, ízléses, nem hivalkodó. A Tapestry Pharmaceuticals kitűnő példája annak, hogy a kevesebb a brandépítés szempontjából is néha több. 
T.Fanni


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése