Mikor végigsétálunk az
utcán, ismerős minták sorozata tárul elénk. Vannak olyan cégek, melyek
szimbólumait a legapróbb részletig fel tudjuk idézni, mégha legmélyebb
álmunkból keltenek is fel. Mindennapi életünk meghatározó motívumai ezek,
melyekhez természetesen érzések, emlékek, márkaélmények is társulnak.
„Meglátni, és megszeretni” szól a régi mondás. Egy termék esetében szintén
ugyanez a helyzet, nagyon fontos, hogy már az első pillanatban megragadja a
tekintetünket, ami rohanó életünkben egyre nagyobb feladat elé állítja a brand
építőket. Az elkövetkezőkben nagy múltú brandügynökségekkel fogunk
megismerkedni, illetve egy-egy, általuk újradesignolt márkával. Kíváncsi vagy,
mekkora munka, és milyen fortélyok állnak amögött, hogy a rengeteg termék közül
pont azt vedd le a polcról, amelyiket? Érdekes utazásra hív a brandépítés
világa. Indulás!
I. IRVING
Az Irving nagymúltú,
élelmiszeripari márka. A cég vezetői, Julian Roberts és Mark Brown a divat,
kiskereskedelem világából valók, így kifinomult érzékük van az üzlet mellett a
designhoz is. A legfontosabb szempont a tervezésben náluk kétségkívül az
elegancia, a letisztultság, amivel különbözni szeretnének a piac többi
résztvevőjétől. Első látásra kisebb stúdiót sejthetnénk a termékek kivitelezése
mögött, hiszen a stílus visszafogott, a legkisebb részletig precíz és igényes,
ami nem a nagy cégek ismertetőjele szokott lenni. Hatalmasat tévedünk. A végletekig
pontos angolsággal dolgozza ki ez a vállalat termékei megjelenését. Sok
csomagolás a régi, kézműves időket idézi. Célközönségüknek azokat a nagyvárosi
rohanásból, és „tucatságból” kiábrándult fogyasztókat tartják, akik
kifinomultságra, személyes élményre vágynak. Tevékenységük célja, hogy a
fogyasztó élje át, és ízlelgesse hosszan a brand előnyeit, alkotásai igazi
értékét.
I.II. THE FINE CHEESE CO.
A
Fine Cheese Co. angol, hatalmas karriert befutott márka, melynek székhelye Bath
városa. Kezdetben csak sajt kis – nagykereskedelem voltak, majd az évek során
egyre nagyobb termékkínálattal jelentkeztek, természetesen a sajtfogyasztás
egyéb kísérői, mint az olíva bogyó, egyéb ropogtatnivalók, savanyúságok voltak
az új hullám első képviselői. Termékeik a világ nagy élelmiszerüzleteiben már
kaphatóak. Precízen ügyelnek a termék kézzel készített mivoltára, és a sajátos
tervezői nyelv hangsúlyozására. A siker érdekében a cég alapítói és az Irving
szorosan együtt működtek, és katalógusaikat, reklámanyagaikat mind a mai napig
ők tervezik.
I.III. MATCHES
A
Matches esetében igazi divatdiktátorról beszélhetünk. Az első szó, ami eszünkbe
jut termékeik láttán, az az egyediség. Erről árulkodnak az általuk designolt
boltbelsők, divatötletek. A kézzel készített jelleg, és a modern szépség
ötvözéséről Ann Muir, márványpapír specialista gondoskodik egyedi színek,
szalagok, mágnesesen záródó dobozok használatával. Egyedülálló élményt
nyújtanak az általuk kialakított boltbelsők, csomagolások, melyeket az Irving
szezonról szezonra, az adott kollekcióhoz idomulva alakít ugyanúgy, ahogy a belső-külső
kommunikációt.
I.IV. FIONA CAIRNS
Fiona Cairns a tulajdonosa a nevét viselő tortaspecialista cukrászatnak. A tengerentúlon is egyre nagyobb hírnévre szert tevő hölgy ismertsége nem alaptalan. Fantasztikus tortakölteményein ámul - bámul az egyszerű halandó. Nemrég saját tv műsort kapott az egyik nagy főzőcsatornán. Az Irving esetükben a logót tervezte. Fiona kérése az volt, hogy elegáns, mégis különleges és fiatalos legyen a design. Peter Horridge, kaligráfust hívták segítségül, aki mindezen szempontokat figyelembe véve alkotta meg a szalagokból tortát formázó, rózsaszín alapon fehér betűs logót.
II. LIPINCOTT MERCER
Az
egyik legrégebbi brandügynökség, az 1940-es évekből. Kezdetben amerikai
ügyfelek számára végzett csomagolás, és formatervezést. Az ’50-es években az
arculattervezés úttörőinek számítottak, és legfőbb ismérvüknek a vizuális
megjelenés alapos megtervezése számított. Az ’50 – 70 es években logó, és
arculattervezéssel, nagyvállalatoknak időtálló design megalkotásával
foglalkoztak. Legelső ügyfelei között olyan, szakmai berkekben kultikusnak
számító cégek voltak, mint az FTD virágüzlet, a Tucker autógyár és a WALGREENS
gyógyszergyár. 1986-ban felvásárolta a Mercer, ezáltal új marketing stratégia
lépett életbe a vállalat történetében először: a közgazdasági elméleteket
átültették a márkamenedzsment gyakorlatába, és a márka piacra gyakorolt hatását
vizsgálták. 2003-ban vette fel máig is ismeretes nevét, a Lippincott Mercert.
Tevékenysége sokrétű: logó, név, boltbelső tanácsadással is foglalkozik.
II.I. HYATT PLACE
A
Hyatt Place egy elegáns szállodalánc. Az új, minden igényt kielégítő
szolgáltatások bevezetését követően olyan arculatot szerettek volna, amely ezt
a lehető legjobban kifejezi. A Lippincott el is készítette ezt. A design
fiatalos, barátságos, dinamikus hatást kelt. Logójuk az összetartozást
szimbolizálja felhívva a figyelmet a Hyatt Place közösségi helyiségeinek
létére, és kiemelt fontosságára. A színes pöttyök a mezőn belül „H” betűt
formálnak, ami egyedi, modern ötlet volt az alkotóktól. A logó a szállodalánc
minden egyes felületén, használati tárgyán helyet kapott, ezzel növelve a
„Hyatt családba” tartozás érzését a vendégek számára.
II.II. SK
Az SK 40 dél koreai cégből álló konglomerátum,
mely két irányt tekint működési területének: a vegyipart, illetve a távközlést.
Ezt a kettős tevékenységi kört szerették volna megjeleníteni egy új arculat
segítségével. A Lippincott úgy vélem, kielégítette az ez irányú igényeket. Az
új logó vidám, figyelemfelkeltő, a színválasztás szenvedélyes (piros,
narancssárga). Alakját tekintve többféle opció is előkerült: először egy
sárkányt akartak megjeleníteni utalva az ősi hagyományokhoz való hűségre.
Egyesek úgy gondolták, inkább egy műhold alakjával kéne hangsúlyozni a távközlési irányvonalat, végül úgy döntöttek, hogy egy hasonló logó lenne a
megfelelő, mert ha nagyon akarjuk, mindkét előbbi formát
belemagyarázhatjuk, de az üzenet nem változik. A szárnyak az innovációt,
globális jelenlétet, a kétféle irányvonalat (energia/vegyipar,
távközlés/informatika) jelenti, illetve ami a legfontosabb, az ügyfelekkel
szembeni nyitottságot fejezi ki.
II.III. SPRINT
2005-ben
az USA két legnagyobb kommunikációs vállalata egyesült (Sprint és Nextel), így
az arculatváltás mindenképp szükséges volt, mert mindkét cég kultikus elemeinek
meg kellett jelennie, de az új, közös munkát is ki kellene hangsúlyozni. A
Lippincott úgy oldotta meg ezt a dilemmát, hogy a Sprint szimbólumát a Nextel
színvilágával kombinálta. Az új logó egyesítette a két cég legfontosabb
arculati elemeit: az azonnali kommunikációt, az innovációt illetve a vállalkozó
szellemet. A váltást azonban az alkalmazottak felé is le kellett kommunikálni,
méghozzá a lehető legpozitívabban. A Lippincott Mercer jelzésrendszereket,
arculati kézikönyvet, környezetbarát transzparenseket/dekorációkat készített az
alkalmazottak lelkesítésének érdekében. Úgy látszik, a módszer bevált, hiszen a
Sprint azóta is a piac egyik meghatározó szereplője.
II.IV. AMERIPRISE FINANCIAL
Az
American Express Financial Advisors 2005-ben szétvált, így új arculatra volt
szükségük, hogy kitűnjenek a túlzsúfolt piac többi résztvevőjéből. Az új cégnév
az amerikai gyökereket, lelkesedést jeleníti meg. Logójuk központi eleme az
iránytű, ami nem véletlen, hiszen tevékenységük legfontosabb céljának azt
tartják, hogy a klienseknek irányt mutassanak pénzügyi jövőjüket illetően. A
Lippincott megtartotta a hasonlóságokat, de még mindig két cégként kezeli az
Ameriprise Financialt. A márkaépítési folyamatnak hála, nagyobb figyelmet
kapott az ügyfélorientált gondolkodás, a tapasztalatok átadása, ami nagyon jót
tett a cég népszerűségének.
FOLYT. KÖV. :) T. Fanni
FOLYT. KÖV. :) T. Fanni







Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése